ƒемограф≥чна ситуац≥¤ в ”крањн≥



ƒемограф≥чна ситуац≥¤:
сучасн≥ проблеми та перспективи

« посланн¤ ѕрезидента ”крањни до
¬ерховноњ –ади ”крањни
'ѕро внутр≥шнЇ ≥ зовн≥шнЇ становище ”крањни у 2002 роц≥'

      Ќаселенн¤, його соц≥альне самопочутт¤ та розвиток Ї визначальною ознакою сусп≥льства, основою могутност≥ держави. “ому демограф≥чна сфера завжди Ї об'Їктом пильноњ уваги пол≥тик≥в та громадськост≥. ¬ ”крањн≥ сучасна демогра-ф≥чна ситуац≥¤ викликаЇ занепокоЇнн¤. —короченн¤ чисельност≥ населенн¤, зниженн¤ тривалост≥ житт¤ ≥ народжуваност≥, в≥д'Їмне сальдо м≥грац≥њ стали характерними ознаками демограф≥чноњ ситуац≥њ дев'¤ностих рок≥в.
     ѕричини цього мають ≥сторичне кор≥нн¤ ≥ накопичувалис¤ прот¤гом тривалого часу. «а оц≥нками експерт≥в, перша та друга св≥тов≥ в≥йни, три голодомори (1921, 1932-1933, 1947 рр.), форсована ≥ндустр≥ал≥зац≥¤, примусова колектив≥зац≥¤, масов≥ репрес≥њ 30-50-х рр., „орнобильська катастрофа, зат¤жна системна криза 90-х рр. вкрай негативно вплинули на нормальний процес демограф≥чноњ трансформац≥њ, призвели до пом≥тних деформац≥й складу населенн¤, передчасноњ смерт≥ близько 16 млн. ос≥б. ” поЇднанн≥ з≥ зниженн¤м народжуваност≥ ще в 60-х рр. це обумовило вичерпанн¤ демограф≥чного потенц≥алу, що врешт≥-решт призвело до високого р≥вн¤ стар≥нн¤ ≥ депопул¤ц≥њ.
     Ќа в≥дм≥ну в≥д економ≥чно розвинених держав в ”крањн≥ (¤к ≥ в колишньому —–—–) з к≥нц¤ 60-х рр. тривал≥сть житт¤ населенн¤ зазнавала хвилепод≥бних зм≥н - пер≥оди зниженн¤ смертност≥ зм≥нювалис¤ њњ зростанн¤м.
     Ќа ¤к≥сний склад населенн¤ негативно вплинули м≥грац≥йн≥ процеси. ’оча впродовж 70-80-х рр. сальдо обм≥ну населенн¤ ”крањни з ≥ншими республ≥ками —–—– не перевищувало 100 тис. ос≥б на р≥к, але той факт, що вињжджали на роботу в рег≥они —иб≥ру, ƒалекого —ходу,  райньоњ ѕ≥вноч≥ тощо молод≥ люди, а поверталис¤ переважно пенс≥онери - ≥стотно посилював процес стар≥нн¤. ¬насл≥док пост≥йного в≥дбору фах≥вц≥в ≥ њхньоњ концентрац≥њ в столиц≥ —оюзу знижувавс¤ профес≥йний та осв≥тн≥й потенц≥ал ”крањни.
     «азначен≥ процеси розвивалис¤ ≥ впродовж 90-х рр. …детьс¤ про бурхлив≥ м≥грац≥йн≥ процеси, викликан≥ розпадом Їдиноњ держави ≥ по¤вою можливостей в≥льного перем≥щенн¤ населенн¤ у межах ≥ за меж≥ територ≥њ крањни; зниженн¤ народжуваност≥ внасл≥док передус≥м економ≥чних ≥ соц≥опсихолог≥чних чинник≥в; зростанн¤ смертност≥ населенн¤ працездатного в≥ку при стагнац≥њ показник≥в у п≥сл¤працездатному в≥ц≥ ≥ зниженн≥ у допрацездатному. ѕроте, починаючи з 2001 р., зростаЇ середн¤ тривал≥сть житт¤.
     ¬одночас, оц≥нюючи характер демограф≥чних зрушень, що в≥дбулис¤ у м≥жпереписний пер≥од (в≥д 12 с≥чн¤ 1989 р. - дати останнього ¬сесоюзного перепису населенн¤ до 5 грудн¤ 2001 р. - дати першого ¬сеукрањнського перепису), важливо враховувати суттЇв≥ структурн≥ зрушенн¤: зростанн¤ частки ос≥б похилого в≥ку ≥ зменшенн¤ активноњ репродуктивноњ та працездатноњ частки у склад≥ населенн¤, що Ї загальною демограф≥чною тенденц≥Їю розвинених крањн. ÷е знижуЇ загальний коеф≥ц≥Їнт народжуваност≥ ≥ зб≥льшуЇ коеф≥ц≥Їнт смертност≥ населенн¤.
     ѕерел≥чен≥ фактори у своњй сукупност≥ визначають особливу складн≥сть демограф≥чноњ ситуац≥њ в ”крањн≥.
     “аким чином перед ¬ерховною –адою ”крањни та  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни стоњть завданн¤ опрацювати та затвердити вже у поточному роц≥  омплексну програму актив≥зац≥њ нац≥ональноњ демограф≥чноњ пол≥тики до 2025 р. –еал≥зац≥¤ ц≥Їњ програми маЇ стати визначальним пр≥оритетом д≥¤льност≥ орган≥в виконавчоњ та законодавчоњ влади ¤к у центр≥, так ≥ на м≥сц¤х. ќсобливо важливим Ї п≥двищенн¤ р≥вн¤ наукових досл≥джень з актуальних проблем демограф≥чноњ пол≥тики, њх квал≥ф≥коване ≥нформац≥йне забезпеченн¤. ѕор¤д ≥з створенн¤м необх≥дних економ≥чних умов сл≥д сконцентрувати зусилл¤ на включенн≥ демограф≥чних пр≥оритет≥в (в≥тальних, репродуктивних, м≥грац≥йних) до духовноњ сфери сусп≥льства. ” ранг державноњ пол≥тики потр≥бно поставити проблему попул¤ризац≥њ здорового способу житт¤, трансформац≥њ в≥дпов≥дних культурних настанов.

     1. ƒинам≥ка чисельност≥ та складу населенн¤

     «а пер≥од м≥ж двома переписами загальна к≥льк≥сть населенн¤ ”крањни скоротилас¤ на 3291,2 тис. ос≥б, або на 6,3% (з 51706,7 тис. до 48415,5 тис. ос≥б). Ќайб≥льша чисельн≥сть населенн¤ в ”крањн≥ ф≥ксувалас¤ на початку 1993 р. - 52244,1 тис. ос≥б. ¬≥д того часу ≥ до 5 грудн¤ 2001 р. демограф≥чн≥ втрати склали 3787,0 тис. ос≥б; 72% цих втрат становить природне зменшенн¤ населенн¤.

     «агальна чисельн≥сть населенн¤, тис. ос≥б на початок року

     

     «а даними перепис≥в, з 1989 до 2001 р. частка м≥ських жител≥в майже не зм≥нилас¤, понад дв≥ третини населенн¤ ”крањни проживаЇ у м≥ських населених пунктах. ƒо найб≥льш урбан≥зованих реі≥он≥в належать ƒонеччина (90%), Ћуганщина (86%) та ƒн≥пропетровщина (83%). Ќизький ступ≥нь урбан≥зац≥њ (менше 50%) притаманний ¬≥нницьк≥й, –≥вненськ≥й, “ерноп≥льськ≥й, ≤вано-‘ранк≥вськ≥й, „ерн≥вецьк≥й та «акарпатськ≥й област¤м (в останн≥й питома вага м≥ського населенн¤ менше 40%).
     ѕол≥пшилас¤ статева структура с≥льського населенн¤ (¤кщо у 1989 р. на 1000 ж≥нок припадало 830 чолов≥к≥в, то у 2001 р. - 869). Ќатом≥сть через м≥грац≥йний в≥дплив молод≥ пог≥ршилос¤ сп≥вв≥дношенн¤ чолов≥к≥в ≥ ж≥нок серед город¤н, в результат≥ чого зм≥ни статевоњ структури всього населенн¤ ви¤вилис¤ м≥н≥мальними: у 1989 р. на 1000 ж≥нок припадало 860 чолов≥к≥в, а в 2001 р. - 863.
     ” склад≥ населенн¤ спостер≥гаЇтьс¤ ¤скраво виражена перевага двох етнос≥в: 37,5 млн. ос≥б (77,8%) Ї украњнц¤ми ≥ 8,3 млн. (17,3%) - рос≥¤нами. ѕрот¤гом м≥жпереписного пер≥оду к≥льк≥сть украњнц≥в дещо зросла, натом≥сть к≥льк≥сть етн≥чних рос≥¤н зменшилас¤ на чверть. ™врењ, втративши майже чотири п'¤тих свого складу, перем≥стилис¤ з третього м≥сц¤ за чисельн≥стю серед етн≥чних груп ”крањни на дес¤те. ¬ ц≥лому ж перепис 2001 р. заф≥ксував представник≥в б≥льш ¤к 130 етнос≥в. ” межах ”крањни знаход¤тьс¤ основн≥ реі≥они проживанн¤ кримських татар, карањм≥в, кримчак≥в ≥ частково гагауз≥в.
     ¬перше п≥сл¤ другоњ св≥товоњ в≥йни в ”крањн≥ в≥дбулос¤ зростанн¤ питомоњ ваги ос≥б, дл¤ ¤ких украњнська мова Ї р≥дною, тобто в≥дбувс¤ перелом тенденц≥њ руси-ф≥кац≥њ населенн¤. ”крањнську мову вважають р≥дною 67,5% населенн¤, дл¤ 29,6% р≥дною Ї рос≥йська, дл¤ 2,9% - ≥нш≥ мови. ” с≥льськ≥й м≥сцевост≥ частка украњномовного населенн¤ становить 85,8% (рос≥йськомовного - 9,5%), у м≥ських поселенн¤х в≥дпов≥дно 58,5% ≥ 39,5%. Ћише чотири з двадц¤ти семи реі≥он≥в переважно рос≥йськомовн≥ (—евастополь,  рим, ƒонеччина та Ћуганщина), у трьох реі≥онах («апо-р≥зька, ќдеська та ’арк≥вська област≥) к≥льк≥сть ос≥б ≥з р≥дною украњнською та рос≥йською мовами приблизно однакова, понад дв≥ третини населенн¤ решти двадц¤ти реі≥он≥в вважають р≥дною украњнську мову.
     ќсновним фактором етн≥чних трансформац≥й стали м≥грац≥йн≥ процеси та зм≥ни самосв≥домост≥ - ¤кщо за рад¤нського пер≥оду частина украњнц≥в (¤к ≥ багатьох ≥нших народ≥в) в≥дносила себе до рос≥¤н, то нин≥ вони усв≥домлюють себе представниками основного етносу незалежноњ ”крањни.
     ”крањнц≥ переважають в ус≥х реі≥онах, кр≥м —евастопол¤ та ј–  рим, де найчи-сленн≥шою етн≥чною групою Ї рос≥¤ни (в≥дпов≥дно 71,6% та 58,3%). ћайже в ус≥х ≥нших реі≥онах рос≥¤ни пос≥дають друге м≥сце за чисельн≥стю ≥ лише у двох - четверте: на «акарпатт≥ (п≥сл¤ украњнц≥в, угорц≥в ≥ румун) та на Ѕуковин≥ (п≥сл¤ украњнц≥в, румун ≥ молдован). ¬исока питома вага рос≥¤н спостер≥гаЇтьс¤ також у ƒонбас≥ (38-39%), в ≥нших сх≥дних та п≥вденних реі≥онах, на —умщин≥ (ѕутивльський район). Ќайб≥льш етн≥чно строкат≥ реі≥они ”крањни - „ерн≥вецька, ќдеська, «акарпатська област≥ та јвтономна –еспубл≥ка  рим. —умарна питома вага вс≥х етнос≥в, кр≥м рос≥¤н та украњнц≥в, тут становить 16-21% (в ≥нших реі≥онах не перевищуЇ 6%).

     2. √устота та розм≥щенн¤ населенн¤ територ≥Їю крањни

     ”крањна належить до держав з високою густотою населенн¤ - 80 ос≥б на 1 кв. км. Ѕ≥льш≥ показники спостер≥гаютьс¤ у сх≥дних ≥ндустр≥альних реі≥онах (у ƒонецьк≥й област≥ - 183 особи на 1 км2), менш≥ - у п≥вн≥чних та п≥вденних област¤х (на „ерн≥г≥вщин≥ - 39 ос≥б на 1 км2).
     ¬ ”крањн≥ нал≥чуЇтьс¤ 454 м≥ста, 889 селищ м≥ського типу та 28619 с≥льських населених пункт≥в, 46 м≥ст належать до великих, тобто мають чисельн≥сть населенн¤ 100 тис. чол. ≥ б≥льше (кр≥м того ще 5 м≥ст дос¤гали 100-тис¤чного рубежу прот¤гом 90-х рок≥в). ” великих м≥стах проживаЇ 38,3% всього, або 56,9% м≥ського населенн¤. ѕоловина великих м≥ст зосереджена в сх≥дних ≥ндустр≥альних реі≥онах (7 - у ƒонецьк≥й област≥, 5 - у ƒн≥пропетровськ≥й, 4 - у Ћуганськ≥й, 3 - у «апор≥зьк≥й) ≥ в  риму (3 - у склад≥ јвтономноњ –еспубл≥ки  рим, а також —евастополь). ¬ ”крањн≥ нараховуЇтьс¤ 5 м≥ст-м≥льйонер≥в -  ињв (2611 тис. чол.), ’арк≥в (1470 тис.), ƒн≥пропетровськ (1065 тис.), ќдеса (1029 тис.) та ƒонецьк (1016 тис.) ≥ ще 4 крупних м≥ста - «апор≥жж¤ (815 тис. чол.), Ћьв≥в (733 тис. чол.),  ривий –≥г (669 тис. чол.) та ћиколањв (514 тис. чол.).

     –озм≥щенн¤ населенн¤ ”крањни

     

     3. «м≥ни ¤к≥сних характеристик населенн¤

     
3.1. “енденц≥њ р≥вн¤ осв≥ти

     –≥вень осв≥ти населенн¤ в ”крањн≥ Ї одним з найвищих серед крањн ÷ентральноњ та —х≥дноњ ™вропи. «а питомою вагою учн≥в серед населенн¤ 15-18 рок≥в ”крањна поступаЇтьс¤ з ус≥х крањн т≥льки крањнам Ѕалт≥њ та ”горщин≥. «рушенн¤ впродовж м≥жпереписного пер≥оду св≥дчать про ≥стотне пол≥пшенн¤ осв≥тнього складу населенн¤. ≤стотно (на 26 %) зросла ≥ чисельн≥сть випускник≥в вуз≥в, що дозвол¤Ї оптим≥стично оц≥нювати дальш≥ зм≥ни.

     —труктура населенн¤ в≥ком 25 рок≥в ≥ старше за р≥внем осв≥ти, %

     

     Ѕ≥льш осв≥ченим Ї м≥ське населенн¤, ¤ке значною м≥рою поповнюЇтьс¤ за рахунок навчальноњ та п≥сл¤навчальноњ м≥грац≥њ с≥льськоњ молод≥. “ак, питома вага ос≥б з вищою (включаючи базову та початкову вищу) осв≥тою серед м≥ського населенн¤ становить 37,9% (у 1989 р. - 34,5%), а серед с≥льського - 17,7% (у 1989 р. - 13,3%). Ќатом≥сть частка ос≥б, ¤к≥ не мають нав≥ть повноњ загальноњ середньоњ осв≥ти серед м≥ського населенн¤ становить 26,7%, а серед с≥льського - 47,3% (у 1989 р. - 35,8 % та 60,4% в≥дпов≥дно).
     ¬≥д р≥вн¤ осв≥ти значною м≥рою залежать ≥ доходи населенн¤, а отже, ≥ можливост≥ задовольн¤ти основн≥ життЇв≥ потреби, збер≥гати здоров'¤ та житт¤, ухвалювати та реал≥зовувати р≥шенн¤ щодо репродуктивноњ та м≥грац≥йноњ активност≥. Ќайвагом≥ший вплив маЇ на¤вн≥сть повноњ вищоњ осв≥ти.

     3.2. «м≥ни стану здоров'¤

     ≤стотне зростанн¤ захворюваност≥ населенн¤ обумовлене низкою соц≥ально-економ≥чних чинник≥в, з одного боку, та зростанн¤м у склад≥ населенн¤ ос≥б похилого в≥ку - з другого.  ≥льк≥сть уперше зареЇстрованих хвороб (в розрахунку на 100000 населенн¤) зб≥льшилас¤: системи кровооб≥гу - в 2,1 раза, новоутворень - на 29%, орган≥в травленн¤ - на 26%, ≥нфекц≥йних ≥ паразитарних - на 13%, у т. ч. активного туберкульозу орган≥в диханн¤ - вдв≥ч≥. ћайже троЇ з кожних чотирьох ос≥б, ¤ким уперше в житт≥ встановлено д≥агноз активного туберкульозу, - чолов≥-ки, 80% - особи працездатного в≥ку. ƒаЇтьс¤ взнаки „орнобильська катастрофа. “≥льки за 1996-2001 рр. к≥льк≥сть ос≥б, чи¤ ≥нвал≥дн≥сть пов'¤зана з њњ насл≥дками, зросла б≥льше н≥ж в 1,6 раза ≥ становить майже 100 тис. ос≥б.

     «агальна захворюван≥сть населенн¤, на 100 тис. ос≥б.

     

     «а даними 2001 р., лише 60% населенн¤ вважаютьс¤ умовно здоровими. –ешту становл¤ть ≥нвал≥ди та особи, ¤к≥ перебувають на диспансерному обл≥ку.

     3.3. ѕоглибленн¤ демограф≥чного стар≥нн¤

     ѕроцес стар≥нн¤ населенн¤ Ї результатом передус≥м зниженн¤ народжуваност≥ та збереженн¤ њњ впродовж тривалого пер≥оду на р≥вн≥, що не забезпечуЇ нав≥ть простого в≥дтворенн¤ покол≥нь. ¬ економ≥чно розвинених крањнах до цього додаЇтьс¤ вплив зростанн¤ середньоњ тривалост≥ житт¤ населенн¤. ≤стотною протид≥Їю стар≥нню населенн¤ цих крањн Ї м≥грац≥¤, оск≥льки прињжджаЇ, в основному, молодь. ¬ ”крањн≥ ж, ¤к ≥ в б≥льшост≥ крањн з перех≥дною економ≥кою, м≥грац≥¤ посилюЇ вплив низькоњ народжуваност≥, а пом≥тного зростанн¤ середньоњ тривалост≥ житт¤ населенн¤, особливо старшого в≥ку, не спостер≥гаЇтьс¤.
     Ќин≥ питома вага ос≥б у в≥ц≥ 60 рок≥в ≥ старше в загальн≥й чисельност≥ населенн¤ становить 21,4% ≥ Ї одн≥Їю з найвищих у св≥т≥. якщо в≥кова п≥рам≥да м≥ського населенн¤ характеризуЇтьс¤ б≥льш-менш р≥вном≥рним розпод≥лом допрацездатних, працездатних ≥ п≥сл¤працездатних контингент≥в, то у в≥ков≥й п≥рам≥д≥ с≥льського населенн¤ ч≥тко вид≥л¤ютьс¤ 2 групи - покол≥нн¤ людей, ¤к≥ народилис¤ у пер≥од короткочасного п≥днесенн¤ народжуваност≥ середини 80-х рр., ≥ покол≥нн¤ народжених у середин≥ 30-х рр. ¬ища пор≥вн¤но з м≥ським населенн¤м частка д≥тей серед сел¤н даЇ п≥дстави спод≥ватис¤ на де¤ке омолодженн¤ с≥льського населенн¤ у майбутньому.

     —тар≥нн¤ населенн¤ ”крањни в 2001 роц≥

     

     Ќайб≥льш "старим" (частка ос≥б в≥ком 60 рок≥в ≥ старше в загальн≥й к≥лькост≥ населенн¤ перевищуЇ 24%) Ї населенн¤ ¬≥нницькоњ, ѕолтавськоњ, —умськоњ, „еркаськоњ та „ерн≥г≥вськоњ областей. ƒо другоњ групи (частка складаЇ 22,9-24 %) ув≥-йшли ƒонецька, ∆итомирська,  ≥ровоградська, Ћуганська та ’мельницька област≥. ƒо третьоњ групи (21,7-22,9 %) належать ƒн≥пропетровська, «апор≥зька,  ињвська, “ерноп≥льська, ’арк≥вська област≥. ƒо четвертоњ групи в≥днесено јвтономну –еспубл≥ку  рим, ¬олинську, ≤вано-‘ранк≥вську, ќдеську, ћиколањвську, ’ерсонську, Ћьв≥вську, „ерн≥вецьку област≥ та м. —евастополь (р≥вень стар≥нн¤ складаЇ 19,3-21,7%). Ќайб≥льш "молодим" (частка старших ос≥б складаЇ 15,5-19,3%) Ї населенн¤ «акарпатськоњ, –≥вненськоњ областей та м.  иЇва. јле ¤кщо демограф≥чна молод≥сть зах≥дних реі≥он≥в обумовлена в≥дносно високою народжуван≥стю, то в  иЇв≥ основним чинником Ї пост≥йний м≥грац≥йний приплив молод≥.

     4. ’арактеристика природного руху

     
4.1. ѕроцес депопул¤ц≥њ

     «агалом перевищенн¤ к≥лькост≥ померлих над к≥льк≥стю народжених характерно дл¤ багатьох крањн св≥ту. «окрема, у 2001 р. в ™вроп≥ депопул¤ц≥Їю було охоплено 17 крањн, нульовий р≥вень природного приросту населенн¤ мали 5 крањн. Ѕагато крањн перебувають на меж≥ переходу до "нульового приросту". ¬ ”крањн≥ впродовж 90-х рр. спостер≥галос¤ перевищенн¤ смертност≥ над народжуван≥стю. ¬насл≥док цього чисельн≥сть населенн¤ скоротилас¤ на 2880,7 тис. ос≥б.
     ≤нтенсивн≥сть природного зменшенн¤ с≥льського населенн¤ значно вища, н≥ж м≥ського. ” 2001 р. при загальному природному зменшенн≥ населенн¤ ”крањни на 7,6% у м≥стах воно становило 6,5, а в селах - 9,8%. ” м≥стах б≥льш≥ масштаби природного скороченн¤ характерн≥ дл¤ чолов≥к≥в, а в селах - дл¤ ж≥нок.

     «агальн≥ коеф≥ц≥Їнти народжуваност≥ та смертност≥ населенн¤, %

     

     4.2. ѕад≥нн¤ народжуваност≥

     «агальна чисельн≥сть народжених зменшилас¤ з 691,0 тис. у 1989 р. до 390,7 тис. у 2002 р. (у м≥стах в≥дпов≥дно з 471,1 тис. до 248,9 тис., у селах - з 219,9 тис. до 141,8 тис.). «агальний коеф≥ц≥Їнт народжуваност≥ знизивс¤ з 13,3% у 1989 р. до 8,1% у 2002 р. (у м≥стах з 13,6% до 7,7, в селах - з 12,9% до 9,0).
     ѕереважна б≥льш≥сть д≥тей (82,6% у 2001роц≥) народжуютьс¤ ж≥нками в≥ком до 30 рок≥в. „ерез зниженн¤ показник≥в шлюбност≥ населенн¤ ≥ поширенн¤ незареЇстрованих шлюб≥в (шлюб≥в де-факто) зростаЇ частка д≥тей, народжених ж≥нками, ¤к≥ не перебувають у зареЇстрованому шлюб≥. ” 1989-2001 рр. вона зросла на 66,7% ≥ становила 18%, причому ¤кщо в 1989-1992 рр. ц¤ частка була вищою в селах, то з 1993 р. - у м≥стах.
     —умарний коеф≥ц≥Їнт народжуваност≥ (к≥льк≥сть д≥тей, народжених одн≥Їю ж≥нкою впродовж всього житт¤) зменшивс¤ з 1,9 в 1989 р. до 1,1 у 2001 р. (у т.ч. у м≥ських поселенн¤х - з 1,8 до 0,9, тобто удв≥ч≥, у с≥льських - з 2,4 до 1,4). Ѕ≥льш≥сть шлюбних пар обмежуютьс¤ одн≥Їю дитиною.

     —умарний коеф≥ц≥Їнт народжуваност≥

     

     «а сумарним коеф≥ц≥Їнтом народжуваност≥ област≥ ”крањни ч≥тко розпод≥л¤ютьс¤ на 3 групи: сх≥дн≥ - з найнижчими показниками (коеф≥ц≥Їнт - менше 1 дитини: ƒонецька, Ћуганська, ’арк≥вська, ƒн≥пропетровська та «апор≥зька област≥), зах≥дн≥ - з в≥дносно високими показниками (1,3-1,6) та ≥нш≥ област≥ - з коеф≥ц≥Їнтом в≥д 1 до 1,3. ѕроте у зах≥дних област¤х р≥вень вичерпаноњ пл≥дност≥ пом≥тно вищий, н≥ж в ≥нших реі≥онах ”крањни ≥ значно нижчий за межу простого в≥дтворенн¤ населенн¤ (2,2-2,3). Ћише в селах ¬олинськоњ ≥ –≥вненськоњ областей р≥вень народжуваност≥ ще близький до зазначеноњ меж≥ ≥ становить 2-2,1. ѕри цьому спостер≥гаЇтьс¤ майже зворотна залежн≥сть м≥ж сумарними коеф≥ц≥Їнтами народжуваност≥ та показниками поширенн¤ аборт≥в.

     Ќароджуван≥сть в ”крањн≥, у 2001

     

     ѕричини пад≥нн¤ народжуваност≥ не можна зводити лише до економ≥чних негаразд≥в, хоча вони, безумовно, в≥д≥грають свою роль. ”загальненн¤ ≥снуючих чинник≥в зниженн¤ народжуваност≥ даЇ п≥дстави виокремити так≥ групи: економ≥чн≥, соц≥альн≥, психолог≥чн≥, ф≥з≥олог≥чн≥. «адоволенн¤ потреби в д≥т¤х, у материнств≥ ≥ батьк≥вств≥ конкуруЇ з низкою ≥нших потреб, тим прост≥ших, чим нижчий р≥вень житт¤. якщо заможн≥ верстви населенн¤ так чи ≥накше оц≥нюють витрати часу та грошей на забезпеченн¤ майбутн≥м д≥т¤м необх≥дного ф≥зичного, розумового розвитку та профес≥йноњ п≥дготовки ≥ пор≥внюють њх ≥з задоволенн¤м власних потреб у розвитку та дозв≥лл≥, то б≥дн≥ враховують майже елементарн≥ потреби в њж≥, од¤з≥, житл≥. Ќе сл≥д оч≥кувати, що з п≥двищенн¤м р≥вн¤ житт¤ автоматично зросте ≥ народжуван≥сть. якби зв'¤зок був таким простим, не в≥дбулос¤ б ≥стотного скороченн¤ народжуваност≥ в економ≥чно розвинених крањнах.

     4.3. “енденц≥њ смертност≥ ≥ тривалост≥ житт¤ населенн¤

     ’оча з 2000 р. в≥дбувс¤ певний злам тенденц≥й смертност≥, к≥льк≥сть померлих у 2002 р. все ще вища, н≥ж у 1989. ¬ир≥шальний вплив на ц≥ процеси зд≥йснюЇ динам≥ка смертност≥ чолов≥к≥в (52,3% загальних зм≥н), у т.ч. город¤н - 33,8% ≥ сел¤н - 18,5%. ¬плив зм≥н смертност≥ ж≥нок ви¤вивс¤ значно меншим - 28,4%. —труктурн≥ зрушенн¤, головним чином стар≥нн¤ населенн¤, обумовили 19,3% загальних зм≥н.
     јнал≥з впливу процесу урбан≥зац≥њ на динам≥ку к≥лькост≥ померлих св≥дчить про пом≥тн≥шу роль коливань смертност≥ м≥ського населенн¤ (вони обумовили 50% загальних зм≥н).

      ≥льк≥сть померлих, тис. ос≥б

     

     «а причинами смерт≥ структура смертност≥ маЇ такий вигл¤д: головн≥ втрати пов'¤зан≥ з хворобами системи кровооб≥гу, новоутворенн¤ми, зовн≥шн≥ми причинами, хворобами орган≥в диханн¤. ѕроте в≥д кожноњ з цих причин населенн¤ ”крањни вмираЇ на к≥лька рок≥в ран≥ше, н≥ж населенн¤ в економ≥чно розвинених крањнах.
     —воЇр≥дним ≥ндикатором адаптац≥њ населенн¤ до нових соц≥ально-економ≥чних умов бутт¤ Ї смертн≥сть в≥д зовн≥шн≥х д≥й. ѓњ показники зб≥льшилис¤ майже у п≥втора раза, у т.ч. в≥д самогубств - на третину, а в≥д убивств - на три чверт≥. Ќатом≥сть спостер≥гаЇтьс¤ пом≥тне зниженн¤ к≥лькост≥ летальних випадк≥в, пов'¤заних з транспортом - майже вдв≥ч≥, ≥ пов'¤заних з виробництвом - на три чверт≥. ѕередус≥м жертвами зовн≥шн≥х д≥й стають чолов≥ки (њхн¤ смертн≥сть в≥д зазначених

     —ередн¤ оч≥кувана тривал≥сть житт¤ при народженн≥, рок≥в

     

     причин майже вп'¤теро вища пор≥вн¤но з ж≥нками) та мешканц≥ м≥ських поселень.
     “руднощ≥ процесу адаптац≥њ в≥дбилис¤ ≥ на зростанн≥ так званоњ соц≥ально детерм≥нованоњ смертност≥, пов'¤заноњ з≥ зловживанн¤м алкоголю та тютюну, туберкульозом, ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒом та самогубствами.
     ƒинам≥ка пов≥ковоњ смертност≥ певною м≥рою в≥дбиваЇ реакц≥ю населенн¤ р≥зних в≥кових груп на посиленн¤ тиску економ≥чних, соц≥альних та ≥нших негаразд≥в, пов'¤заних ≥з трансформац≥йними перетворенн¤ми.

      оеф≥ц≥Їнти смертност≥ немовл¤т, %

     

     —мертн≥сть немовл¤т впродовж другоњ половини 90-х рр. систематично зменшуючись, у 2002 р. була на 18% нижче, н≥ж у 1990 р. ќсновною причиною позитивних зм≥н стало пол≥пшенн¤ охорони здоров'¤ дитинства.
     Ќайгостр≥шою демограф≥чною проблемою ”крањни Ї неухильне ≥ поки що
     неподолане зростанн¤ смертност≥ населенн¤ працездатного в≥ку. ѕрот¤гом 1989-2001 рр. ≥мов≥рн≥сть прожити повн≥стю весь працездатний в≥к скоротилас¤ з 81% до 74%, у т.ч. дл¤ чолов≥к≥в з 73% до 63%. —постер≥гаЇтьс¤ майже подв≥йне зростанн¤ надлишкових смертей 40-р≥чних чолов≥к≥в в≥д нещасних випадк≥в, отруЇнь ≥ травм, в≥д хвороб системи кровооб≥гу, орган≥в диханн¤ ≥ травленн¤, ¤к≥ зазвичай асоц≥юютьс¤ з ф≥з≥олог≥чним стар≥нн¤м. ѕоказники смертност≥ цього контингенту Ї найрухлив≥шими ≥ саме вони визначають динам≥ку середньоњ тривалост≥ житт¤ населенн¤.

     —мертн≥сть населенн¤, 2001

     

     ƒл¤ ”крањни характерн≥ ≥стотн≥ розб≥жност≥ смертност≥ населенн¤, за ¤кими реі≥они крањни можна об'Їднати у три групи. ƒо першоњ (з найспри¤тлив≥шими показниками) належать «акарпатська, ≤вано-‘ранк≥вська, Ћьв≥вська, “ерно-п≥льська, ’мельницька, „ерн≥вецька област≥ та м.  ињв.
     ƒруга група складаЇтьс¤ переважно з областей центральноњ частини ”крањни: ¬≥нницькоњ, ¬олинськоњ, ∆итомирськоњ, «апор≥зькоњ,  ињвськоњ, ѕолтавськоњ, –≥вненськоњ, —умськоњ, ’арк≥вськоњ, „еркаськоњ. —юди ж належить також јвтономна –еспубл≥ка  рим. ƒл¤ другоњ групи характерн≥ середн≥ показники смертност≥ та тривалост≥ житт¤ населенн¤.
     ” б≥льшост≥ областей п≥вдн¤ ≥ сходу ”крањни (трет¤ група - ƒн≥пропетровська, ƒонецька,  ≥ровоградська, Ћуганська, ћиколањвська, ќдеська, ’ерсонська, „ерн≥г≥вська област≥) параметри режиму смертност≥ Ї вкрай неспри¤тливими. “ут середн¤ оч≥кувана тривал≥сть житт¤ при народженн≥ на 1,47 року нижча, н≥ж загалом в ”крањн≥; в≥дм≥нност≥ цього показника за статтю найв≥дчутн≥ш≥; а частка тих, хто доживаЇ до старост≥ - найменша.  р≥м того, у 6 област¤х третьоњ групи, за вин¤тком ƒн≥пропетровськоњ та ќдеськоњ, збер≥гаЇтьс¤ тенденц≥¤ до зниженн¤ тривалост≥ житт¤ при народженн≥.
     ќсоблив≥стю сучасноњ просторовоњ динам≥ки тривалост≥ житт¤ в ”крањн≥ Ї перерозпод≥л меж традиц≥йних демограф≥чних зон у широтному напр¤мку: поступове н≥велюванн¤ в≥дм≥нностей у напр¤мку "сх≥д-зах≥д" та њхнЇ зб≥льшенн¤ у напр¤мку "п≥вн≥ч-п≥вдень".

     5. ћ≥грац≥йн≥ процеси

     ѕрот¤гом останнього дес¤тил≥тт¤ м≥грац≥йн≥ процеси в≥дбувалис¤ за нових географ≥чних, правових та економ≥чних умов, пов'¤заних з виникненн¤м нових незалежних держав, ринковими реформами, входженн¤м ”крањни до м≥жнародноњ системи обм≥ну населенн¤м. ≤стотно зменшилас¤ к≥льк≥сть м≥груючого населенн¤ (¤кщо наприк≥нц≥ 80-х р. цей показник становив 3,9 млн., то нин≥ - 1,6 млн.), зм≥нилас¤ його структура. –ан≥ше б≥льш≥сть м≥грант≥в становила молодь, ¤ка абсолютно переважала у навчальн≥й та трудов≥й м≥грац≥њ, перењздах у зв'¤зку з≥ службою в арм≥њ. ¬ищою була частка чолов≥к≥в. Ќин≥ перењзди набули переважно с≥мейного характеру, зб≥льшивс¤ середн≥й в≥к м≥грант≥в, статевий склад став б≥льш р≥вном≥рним.
     ѕонад половину вс≥х перењзд≥в зд≥йснюЇтьс¤ всередин≥ реі≥он≥в ”крањни ≥ близько третини - м≥ж ними, загальна м≥грац≥йна ≥нтенсивн≥сть зб≥льшуЇтьс¤ у напр¤мку ≥з заходу на сх≥д. Ќайпотужн≥шими Ї м≥грац≥йн≥ потоки м≥ж сус≥дн≥ми област¤ми. ќсновним рецип≥Їнтом у м≥жрег≥ональному обм≥н≥ населенн¤м Ї м.  ињв, причому його м≥грац≥йний прир≥ст зб≥льшуЇтьс¤: ¤кщо у 1995 р. в≥н становив 4,1 тис. ос≥б, то у 2001 р. - 15,4 тис. ос≥б. ѕозитивне сальдо м≥жрег≥ональних м≥грац≥й спостер≥гаЇтьс¤ також на ’арк≥вщин≥, ƒн≥пропетровщин≥ та у м.—евастопол≥. «м≥нивс¤ характер м≥грац≥йного обм≥ну м≥ж м≥стами та селами. Ќа в≥дм≥ну в≥д попередн≥х дес¤тир≥ч потужний в≥дплив с≥льського населенн¤ значно зменшивс¤.
     ≤стотно скоротилис¤ зовн≥шн≥ м≥грац≥њ. ќсновним партнером в обм≥н≥ населенн¤м дл¤ ”крањни залишаЇтьс¤ реі≥он —Ќƒ, передус≥м –ос≥¤. ѕроте бурхлив≥ перем≥щенн¤ початку 90-х рр., що характеризувалис¤ масовою репатр≥ац≥Їю, поверненн¤м депортованих, припливом б≥женц≥в з "гар¤чих точок", зм≥нилис¤ в ц≥лому паритетною м≥грац≥Їю, обс¤ги ¤коњ у 2001 р. були у с≥м раз≥в меншими, н≥ж на початку минулого дес¤тир≥чч¤.
     ¬ир≥шальним дл¤ м≥грац≥йного зменшенн¤ населенн¤ стаЇ в≥д'њзд за меж≥ колишнього —–—–. ќсновною його ознакою Ї "в≥дплив м≥зк≥в" - майже чверть вибулих мають вищу осв≥ту, що на третину б≥льше, н≥ж серед ем≥грант≥в до крањн —Ќƒ та Ѕалт≥њ. Ѕ≥льшим Ї також в≥дсоток ос≥б працездатного в≥ку, тобто найактивн≥ших у репродуктивному та економ≥чному в≥дношенн≥. “ому обумовлен≥ ем≥грац≥Їю опосередкован≥ демограф≥чн≥ втрати (через п≥двищенн¤ р≥вн¤ стар≥нн¤, зменшенн¤ чисельност≥ народжених та природного приросту) значно перевищують пр¤м≥. ѕоступово цей напр¤м ем≥грац≥њ втрачаЇ етн≥чне забарвленн¤. якщо на початку
     90-х р. Їврењ становили 61,2% ем≥грант≥в, то 2001 р. - лише 18,1%, натом≥сть 49,2% - украњнц≥, 16,8% - рос≥¤ни.

     ѕрир≥ст (зменшенн¤) чисельност≥ населенн¤ за рахунок м≥грац≥њ м≥ж ”крањною та крањнами —Ќƒ ≥ Ѕалт≥њ, ос≥б

     

     ќсновними центрами т¤ж≥нн¤ залишаютьс¤ ≤зрањль, Ќ≥меччина, —Ўј. «ростанн¤ ем≥грац≥њ до Ќ≥меччини (9,8 тис. ос≥б у 1995 р., 11,5 тис. ос≥б у 2001 р.) в≥дбуваЇтьс¤ на тл≥ зниженн¤ рол≥ ≤зрањлю ≥ загального зменшенн¤ обс¤г≥в вињзду за меж≥ колишнього —–—– (у 2001 р. вињхало 36,5 тис. ос≥б, що вдв≥ч≥ менше, н≥ж у 1991 р.).  р≥м вичерпанн¤ ресурс≥в етн≥чноњ ем≥грац≥њ, обмежувальноњ пол≥тики крањн в'њзду, така ситуац≥¤ обумовлена також зд≥йсненн¤м права на в≥льне пересуванн¤, що створило можлив≥сть дос¤гти основноњ мети ем≥грац≥њ - п≥двищенн¤ доход≥в через тимчасов≥ зароб≥тчанськ≥ поњздки за кордон. «а експертними оц≥нками, у 2001 р. за межами ”крањни працювало щонайменше 1 млн. украњнських громад¤н, хоча за спри¤нн¤ оф≥ц≥йних украњнських посередницьких структур за кордоном було працевлаштовано лише 36,3 тис. Ѕ≥льш≥сть вињжджають за туристичними чи приватними в≥зами, працюють без необх≥дних дозвол≥в та контракт≥в, що часто призводить до серйозних порушень њхн≥х прав.
     ≤мм≥грац≥¤ в ”крањну з-за меж колишнього —–—– обмежуЇтьс¤ приблизно 5 тис. ос≥б на р≥к. у 2001 р. в ”крањн≥ навчалис¤ 22,6 тис. ≥ноземних студент≥в, що на третину менше, н≥ж 10 рок≥в тому; працювало 3,5 тис. ≥ноземц≥в; з'¤вилис¤ б≥женц≥ - 3 тис. ос≥б переважно афганц≥ та ≥нш≥ з 48 крањн св≥ту. ѕритулок в ”крањн≥ отримали також понад 3 тис. жертв воЇнного конфл≥кту з јбхаз≥њ.
     “еритор≥¤ крањни активно використовувалас¤ дл¤ незаконного переправленн¤ людей з де¤ких аз≥атських та африканських крањн до «ах≥дноњ ™вропи. «авд¤ки ц≥леспр¤мованим заходам забезпеченн¤ охорони кордону, передус≥м на його п≥вн≥чно-сх≥дн≥й д≥л¤нц≥, удосконаленню в≥зового контролю цей негативний процес вдалос¤ припинити.  ≥льк≥сть затриманих на державному кордон≥ ”крањни значно скоротилас¤ ≥ становила 5422 ос≥б у 2000 р., 4621 ос≥б - у 2001 р., 2059 ос≥б - за 10 м≥с¤ц≥в 2002 р. проти 14546 ос≥б у 1999 р.).
     “аким чином, ”крањна залишаЇтьс¤ майже не привабливою дл¤ ≥мм≥грант≥в, продовжуЇ в≥д≥гравати в м≥жнародному обм≥н≥ населенн¤м роль крањни-донора.

     6. ƒемограф≥чн≥ перспективи ”крањни

     
6.1. ќч≥куван≥ тенденц≥њ народжуваност≥

     «агальноЇвропейськ≥ тенденц≥њ народжуваност≥ не дають п≥дстав оч≥кувати ≥стотного зб≥льшенн¤ сумарних коеф≥ц≥Їнт≥в народжуваност≥ впродовж наступних 10-15 рок≥в. ¬трати ненародженими внасл≥док еп≥дем≥њ ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒу прот¤гом 2003-2010 рр. можуть становити 100-200 тис. ” зв'¤зку з тим, що негативн≥ тенденц≥њ у динам≥ц≥ народжуваност≥ посилюютьс¤, ц≥ втрати матимуть суттЇвий вплив на формуванн¤ молодих покол≥нь. “≥льки п≥сл¤ 2015 р. за умов зм≥ни репродуктивних настанов можна розраховувати на п≥двищенн¤ цього показника до 1,35-1,45 у розрахунку на одну ж≥нку. —л≥д п≥дкреслити, що ≥ такий вар≥ант розвитку не забезпечуватиме нав≥ть просте зам≥щенн¤ покол≥нь.

     ѕрогноз сумарного коеф≥ц≥Їнта народжуваност≥

     

      ризовий стан д≥тородноњ активност≥ населенн¤ даватиметьс¤ взнаки прот¤гом житт¤ багатьох покол≥нь на р≥вн≥ не лише с≥м'њ, а й усього сусп≥льства (нав≥ть ¤кщо цей процес ≥ припинитьс¤). як насл≥док, у майбутньому спостер≥гатиметьс¤ хвилепод≥бна динам≥ка чисельност≥ населенн¤ ≥ його в≥кових контингент≥в, що може перетворитис¤ на в≥дчутну перепону в дос¤гненн≥ сталого розвитку крањни.

     6.2. ќч≥куван≥ тенденц≥њ смертност≥

     ’вилепод≥бний характер тенденц≥й смертност≥ в ”крањн≥ впродовж принаймн≥ найближчих 25 рок≥в, значн≥ резерви зниженн¤ смертност≥ у допрацездатних ≥ особливо працездатних в≥кових групах, адаптац≥¤ населенн¤ до нових соц≥ально-економ≥чних умов, подоланн¤ зат¤жноњ економ≥чноњ кризи, усп≥хи медицини в л≥куванн≥ широкого кола захворювань дають п≥дстави розраховувати на зниженн¤ ймов≥рност≥ смерт≥: прискорене зниженн¤ - смертност≥ немовл¤т (до 7,5-8%) ≥ д≥тей раннього в≥ку, вельми пом≥рне - ж≥нок 16-60 рок≥в (≥мов≥рн≥сть померти, не доживши до 60 рок≥в, дл¤ 16-р≥чних д≥вчат скоротитьс¤ до 7-8%) ≥ населенн¤ старше 60 рок≥в. Ќайб≥льш≥ зрушенн¤ (¤к ≥ прот¤гом останн≥х 50 рок≥в) оч≥куютьс¤ у смертност≥ чолов≥к≥в працездатного в≥ку. ѕередбачаЇтьс¤, що ≥мов≥рн≥сть померти не доживши до 60 рок≥в дл¤ 16-р≥чних юнак≥в у 2026 р. становитиме 16-21%. ѕрактично смертн≥сть саме цього контингенту визначатиме загальний характер тенденц≥й смертност≥ та тривалост≥ житт¤ населенн¤ ”крањни.
      ризовий стан д≥тородноњ активност≥ населенн¤ даватиметьс¤ взнаки прот¤гом житт¤ багатьох покол≥нь на р≥вн≥ не лише с≥м'њ, а й усього сусп≥льства (нав≥ть ¤кщо цей процес ≥ припинитьс¤). як насл≥док, у майбутньому спостер≥гатиметьс¤ хвилепод≥бна динам≥ка чисельност≥ населенн¤ ≥ його в≥кових контингент≥в, що може перетворитис¤ на в≥дчутну перепону в дос¤гненн≥ сталого розвитку крањни.

     6.2. ќч≥куван≥ тенденц≥њ смертност≥

     ’вилепод≥бний характер тенденц≥й смертност≥ в ”крањн≥ впродовж принаймн≥ найближчих 25 рок≥в, значн≥ резерви зниженн¤ смертност≥ у допрацездатних ≥ особливо працездатних в≥кових групах, адаптац≥¤ населенн¤ до нових соц≥ально-економ≥чних умов, подоланн¤ зат¤жноњ економ≥чноњ кризи, усп≥хи медицини в л≥куванн≥ широкого кола захворювань дають п≥дстави розраховувати на зниженн¤ ймов≥рност≥ смерт≥: прискорене зниженн¤ - смертност≥ немовл¤т (до 7,5-8%) ≥ д≥тей раннього в≥ку, вельми пом≥рне - ж≥нок 16-60 рок≥в (≥мов≥рн≥сть померти, не доживши до 60 рок≥в, дл¤ 16-р≥чних д≥вчат скоротитьс¤ до 7-8%) ≥ населенн¤ старше 60 рок≥в. Ќайб≥льш≥ зрушенн¤ (¤к ≥ прот¤гом останн≥х 50 рок≥в) оч≥куютьс¤ у смертност≥ чолов≥к≥в працездатного в≥ку. ѕередбачаЇтьс¤, що ≥мов≥рн≥сть померти не доживши до 60 рок≥в дл¤ 16-р≥чних юнак≥в у 2026 р. становитиме 16-21%. ѕрактично смертн≥сть саме цього контингенту визначатиме загальний характер тенденц≥й смертност≥ та тривалост≥ житт¤ населенн¤ ”крањни.

     ѕрогноз середньоњ оч≥куваноњ тривалост≥ житт¤ при народженн≥, рок≥в

     «а умови безд≥¤льност≥ держави у сфер≥ економ≥чного забезпеченн¤ в≥дтворенн¤ населенн¤, в≥дсутност≥ належного розвитку систем охорони здоров'¤, осв≥ти, культури поширюватимутьс¤ особливо серед молод≥ наркоман≥¤, алкогол≥зм, туберкульоз, ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒ, венеричн≥ та ≥нш≥ ≥нфекц≥йн≥ захворюванн¤. —мертн≥сть впродовж певного пер≥оду коливатиметьс¤ у межах сучасного р≥вн¤. «а таких умов до 2026 р. ”крањна не≥стотно перевищить т≥ показники тривалост≥ житт¤ населенн¤, ¤ких вже було дос¤гнуто у середин≥ 80-х рок≥в.

     ѕрогноз основних параметр≥в режиму смертност≥ населенн¤ ”крањни до 2026 р.

     

     
6.3. ќч≥куван≥ тенденц≥њ м≥грац≥й населенн¤

     «г≥дно з песим≥стичним прогнозом за умови збереженн¤ на¤вних тенденц≥й со-ц≥ально-економ≥чного розвитку ”крањни к≥льк≥сть ≥мм≥грант≥в з пострад¤нських крањн залишатиметьс¤ сталою, ¤к ≥ масштаби вињзду до цих держав. ¬ињзд до –ос≥њ та Ѕ≥лорус≥ дещо зростатиме. «агальне сальдо м≥грац≥й населенн¤ стаб≥л≥зуЇтьс¤ на р≥вн≥ близькому до сучасного.

     ѕрогноз сальдо м≥грац≥й населенн¤, тис. ќс≥б

     

     «а оптим≥стичним вар≥антом прогнозу, прот¤гом 2005-2015 рр. можлива ≥нтенсиф≥кац≥¤ поверненн¤ етн≥чних украњнц≥в та ран≥ше депортованих за нац≥ональною ознакою з крањн колишнього —–—–. ўор≥чна к≥льк≥сть вибулих до економ≥чно розвинених крањн поступово зменшуватиметьс¤, по-перше, через вичерпанн¤ етн≥чноњ складовоњ цього потоку; по-друге, внасл≥док пом'¤кшенн¤ д≥њ чинник≥в, ¤к≥ стимулюють в≥д'њзд; по-третЇ, завд¤ки розширенню можливостей зд≥йсненн¤ зворотноњ трудовоњ м≥грац≥њ до цих крањн без зм≥ни м≥сц¤ проживанн¤. ѕ≥двищенн¤ р≥вн¤ житт¤ населенн¤ зробить ”крањну привабливою дл¤ м≥грант≥в з р≥зних рег≥он≥в св≥ту. —умарна к≥льк≥сть прибулих до ”крањни перевищить чисельн≥сть вибулих уже всередин≥ цього дес¤тил≥тт¤. ѕозитивне сальдо м≥грац≥й населенн¤ пост≥йно зростатиме ≥ дос¤гне 55-60 тис. ос≥б у 2026 р., а коеф≥ц≥Їнт ≥нтенсивност≥ м≥грац≥й зросте з тепер≥шн≥х 2,8 до 3,0-3,8%.

     6.4. ѕрогноз чисельност≥ та складу населенн¤

     ¬ичерпанн¤ потенц≥алу демограф≥чного зростанн¤ ”крањни визначаЇ неможлив≥сть найближчим часом не лише розширеного, а й простого в≥дтворенн¤ населенн¤. Ќав≥ть за умови зб≥льшенн¤ народжуваност≥ до найвищого в сучасн≥й ™вроп≥ р≥вн¤ (2 дитини на ж≥нку) ≥ зменшенн¤ смертност≥ до найнижчого у св≥т≥ р≥вн¤ (середн¤ оч≥кувана тривал≥сть житт¤ при народженн≥ - 80 рок≥в) прот¤гом найближчого дес¤тил≥тт¤ чисельн≥сть населенн¤ ”крањни неухильно скорочуватиметьс¤.

     ѕрогноз чисельност≥ населенн¤, тис.ос≥б

     

     ќсновн≥ параметри демограф≥чного прогнозу,
тис. ос≥б на початок року

     

     «а оптим≥стичним вар≥антом прогнозу до 2026 р. загальна чисельн≥сть населенн¤ ”крањни скоротитьс¤ до 43,3 млн. ос≥б, а за песим≥стичним - до 40,4.
     «агальн≥ параметри демограф≥чного руху зм≥нюватимутьс¤ в≥дпов≥дно до коливанн¤ к≥лькост≥ народжених, померлих ≥ загальноњ к≥лькост≥ населенн¤. ƒепопул¤ц≥¤, ≥мов≥рно, дещо послаблюватиметьс¤ прот¤гом першого дес¤тир≥чч¤ ’’≤ ст. (за оптим≥стичним вар≥антом - до середини другого дес¤тир≥чч¤) завд¤ки вступу до найб≥льш активного репродуктивного в≥ку когорти народжених у середин≥ 80-х рок≥в (останнього пер≥оду ≥стотного п≥двищенн¤ народжуваност≥ в ”крањн≥). « цього часу р≥зниц¤ м≥ж к≥льк≥стю померлих та народжених неминуче зростатиме.

     6.5. ѕерспективи демограф≥чного стар≥нн¤

     ѕ≥сл¤ в≥дносно короткого пер≥оду, коли 60-р≥чну межу переходитимуть нечисленн≥ покол≥нн¤ воЇнних рок≥в народженн¤, процес стар≥нн¤ подовжуватиметьс¤ через низьку народжуван≥сть ≥ зростанн¤ середньоњ тривалост≥ житт¤, зокрема ≥ в старших в≥кових групах. ” селах цей процес розвиватиметьс¤ пов≥льн≥ше, ≥ на початок 2011 р. його показники в м≥ських поселенн¤х ≥ с≥льськ≥й м≥сцевост≥ майже зр≥вн¤ютьс¤. ѕ≥сл¤ цього в селах р≥вень стар≥нн¤ знижуватиметьс¤, а в м≥стах - п≥двищуватиметьс¤, ≥ до 2026 р. в м≥стах стане ≥стотно вищим, н≥ж у селах. ¬≥дпов≥дно неминуче зростатимуть р≥вн≥ навантаженн¤ населенн¤ працездатного в≥ку, що викликатиме низку соц≥ально-економ≥чних проблем, ¤к≥ вимагатимуть посиленоњ уваги орган≥в влади.

     ѕитома вага населенн¤ у в≥ц≥ 60 рок≥в ≥ старше в загальн≥й його чисельност≥, %

     

     7. ќсновн≥ напр¤ми нац≥ональноњ демограф≥чноњ пол≥тики


     —тратег≥чне значенн¤ демограф≥чного фактора маЇ неперес≥чне значенн¤ дл¤ майбутнього розвитку держави. “ому у практику державного управл≥нн¤ необх≥д-но запровадити принципи ор≥Їнтац≥њ розвитку крањни, передус≥м на ≥нтереси населенн¤ та с≥м'њ, на забезпеченн¤ умов њх всеб≥чного розвитку ≥ реал≥зац≥њ. ÷ентральну роль у цьому мають в≥д≥гравати:

     - подоланн¤ б≥дност≥, запоб≥ганн¤ розвитков≥ хрон≥чноњ та успадкованоњ б≥дност≥ на основ≥ зростанн¤ доход≥в та р≥вн¤ житт¤ всього населенн¤;
     - глибоке реформуванн¤ сфери прац≥, оск≥льки саме тут формуютьс¤ пров≥дн≥ важел≥ репродуктивних ≥ м≥грац≥йних настанов, в≥тальноњ повед≥нки, здорового способу житт¤;
     - забезпеченн¤ ефективноњ зайн¤т≥ст≥, ¤ка маЇ стати над≥йною гарант≥Їю належного р≥вн¤ житт¤ не т≥льки дл¤ самого працюючого, а ≥ дл¤ його утриманц≥в.

     7.1. ѕол≥пшенн¤ здоров'¤ та зниженн¤ смертност≥ населенн¤

     ќсновною складовою демограф≥чноњ пол≥тики маЇ бути збереженн¤ ≥ пол≥пшенн¤ здоров'¤ населенн¤ ¤к одного з найважлив≥ших пр≥оритет≥в нац≥њ, що дбаЇ про своЇ сучасне ≥ майбутнЇ. ÷е спри¤тиме не т≥льки зниженню смертност≥ та в≥дпов≥д-ному пом'¤кшенню депопул¤ц≥њ, але й загальному благополуччю сусп≥льства, гуман≥зац≥њ його розвитку.
     «авданн¤  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни та м≥сцевих орган≥в влади:
     - гарантувати належне ф≥нансуванн¤ та виконанн¤ ≥снуючих програм реформуванн¤ системи охорони здоров'¤ населенн¤;
     - забезпечити повну ≥ ефективну ≥мун≥зац≥ю д≥тей та п≥дл≥тк≥в; в≥дновити практику проф≥лактичних огл¤д≥в населенн¤;
     - вжити результативних заход≥в щодо запоб≥ганн¤ поширенню таких соц≥альних захворювань, ¤к туберкульоз та ¬≤Ћ\—Ќ≤ƒ;
     - розробити ≥ зд≥йснити комплекс заход≥в щодо пол≥пшенн¤ умов прац≥ ≥з дотриманн¤м вимог њњ охорони;
     - спри¤ти створенню профес≥йних пенс≥йних фонд≥в ≥ перенесенню на них обов'¤зк≥в ф≥нансуванн¤ дострокових пенс≥й, п≥дставою дл¤ ¤ких Ї прац¤ у шк≥дливих та т¤жких умовах;
     - забезпечити зменшенн¤ к≥лькост≥ ƒ“ѕ та зниженн¤ смертност≥ в≥д них;
     - задовольнити все населенн¤ крањни (незалежно в≥д м≥сц¤ проживанн¤) ¤к≥сною питною водою;
     - утворити д≥Їв≥ механ≥зми, ¤к≥ б ≥стотно обмежили можливост≥ надходженн¤ до торговельноњ мереж≥ та п≥дприЇмств громадського харчуванн¤ не¤к≥сних продукт≥в, виготовлених з порушенн¤м технолог≥чних вимог, та њх реал≥зац≥њ з порушенн¤м терм≥ну њх використанн¤ тощо;
     - з метою скороченн¤ масштаб≥в пал≥нн¤ та надм≥рного вживанн¤ алкоголю заборонити рекламу пал≥нн¤ та алкоголю, встановити д≥Ївий контроль за продажем алкогольних та тютюнових вироб≥в неповнол≥тн≥м, розвивати пропаганду та економ≥чне стимулюванн¤ здорового способу житт¤.

     7.2. ѕол≥пшенн¤ умов розвитку с≥м'њ та д≥тородноњ функц≥њ населенн¤

     «аходи, спр¤мован≥ на п≥двищенн¤ народжуваност≥, диференц≥юютьс¤ залежно в≥д характеру та терм≥ну њх реал≥зац≥њ. ¬ економ≥чн≥й сфер≥ необх≥дно:
      аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни:
     - до 2007 р. поступово п≥двищити розм≥ри допомоги с≥м'¤м на д≥тей до р≥вн¤ м≥н≥мальноњ зарплати;
     - п≥д час реформуванн¤ системи оплати прац≥ у бюджетн≥й сфер≥ передбачити у њњ склад≥ витрати на вихованн¤ здорових д≥тей та њхню осв≥ту.
     ћ≥сцевим органам влади:
     - забезпечити поддальший розвиток системи наданн¤ житлових ≥ споживчих кредит≥в молодим с≥м'¤м ≥з частковим њх погашенн¤м при народженн≥ дитини;
     - спри¤ти модерн≥зац≥њ та розвитку на ¤к≥сно новому р≥вн≥ системи дит¤чого дошк≥льного вихованн¤ ≥ ранньоњ осв≥ти д≥тей, п≥двищенню ¤кост≥ обслуговуванн¤, використанню нових форм орган≥зац≥њ роботи на засадах р≥зних форм власност≥.

     7.3. ѕом'¤кшенн¤ негативних насл≥дк≥в процесу стар≥нн¤

     ќсновним завданн¤м у ц≥й сфер≥ маЇ бути максимально повне використанн¤ життЇвого досв≥ду л≥тн≥х людей, створенн¤ дл¤ них умов г≥дного житт¤. ѕроведенн¤ такого важливого заходу, ¤к реформуванн¤ пенс≥йноњ системи, недостатньо дл¤ вир≥шенн¤ проблеми. ” зв'¤зку з цим доц≥льно:
     ¬ерховн≥й –ад≥ ”крањни:
     - прийн¤ти весь комплекс законодавчих акт≥в щодо запровадженн¤ у повному обс¤з≥ реформи системи пенс≥йного забезпеченн¤;
     - передбачити можливост≥ захисту права на працю впродовж перших п'¤ти рок≥в пенс≥йного в≥ку за умови в≥дкладенн¤ права отриманн¤ пенс≥њ.
      аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни та м≥сцевим органам влади:
     - створити належну систему соц≥ального обслуговуванн¤ ос≥б похилого в≥ку ≥ забезпечити його доступн≥сть незалежно в≥д м≥сц¤ проживанн¤;
     - спри¤ти п≥дтримц≥ здоров'¤ в старост≥; забезпечити доступн≥сть ¤к≥сноњ д≥агностики та л≥куванн¤;
     - передбачити п≥дготовку фах≥вц≥в з геронтолог≥њ й запровадженн¤ в≥дпов≥дних посад у л≥кувальних закладах;
     - залучити засоби масовоњ ≥нформац≥њ до подоланн¤ стереотипу л≥тньоњ людини ¤к безпорадного, незд≥бного до творчого процесу споживача сусп≥льних ресурс≥в, створювати ≥ п≥дтримувати у сусп≥льств≥ ≥м≥дж л≥тньоњ людини ¤к творчого нос≥¤ потужного ≥нтелектуального ≥ духовного потенц≥алу.

     7.4. ћ≥грац≥йна пол≥тика

     «а умов практичного вичерпанн¤ потенц≥алу демограф≥чного зростанн¤ чи не Їдиною можлив≥стю зб≥льшенн¤ загальноњ к≥лькост≥ населенн¤ ”крањни залишаЇтьс¤ активна м≥грац≥йна пол≥тика. —аме м≥грац≥йний приплив може компенсувати природне зменшенн¤ населенн¤ ≥ забезпечити збалансуванн¤ статево-в≥ковоњ структури населенн¤. ќднак демограф≥чний деф≥цит в ”крањн≥ наст≥льки значний, що за масштаб≥в м≥грац≥њ, необх≥дних дл¤ його покритт¤, може виникнути небезпека порушенн¤ Їдност≥ та внутр≥шньоњ р≥вноваги сусп≥льства, труднощ≥ взаЇмоадаптац≥њ кор≥нного ≥ прибулого населенн¤. ќдним ≥з шл¤х≥в вир≥шенн¤ ц≥Їњ проблеми Ї ≥мм≥грац≥¤ етн≥чних украњнц≥в, вих≥дц≥в з ”крањни ≥нших нац≥ональностей.
     ƒос¤гненню ц≥Їњ ж мети спри¤тиме створенн¤ умов дл¤ поверненн¤ прац≥вник≥в-м≥грант≥в на батьк≥вщину шл¤хом захисту њхн≥х прав на роботу за кордоном, працевлаштуванн¤ та започаткуванн¤ малого б≥знесу на батьк≥вщин≥. Ќеобх≥дно вир≥шувати проблему скороченн¤ м≥грац≥йного в≥дпливу населенн¤ ”крањни за кордон. ÷е спри¤тиме не т≥льки ≥ нав≥ть не ст≥льки зменшенню депопул¤ц≥њ, ск≥льки забезпечить пол≥пшенн¤ ¤к≥сних характеристик населенн¤.
     Ќа час≥ також запровадженн¤ ≥нтеграц≥йних програм дл¤ р≥зних категор≥й ≥мм≥грант≥в, розробка механ≥зм≥в легал≥зац≥њ частини ≥мм≥грант≥в на гуман≥тарних п≥дставах, формуванн¤ у сусп≥льств≥ толерантного ставленн¤ до м≥грант≥в, пост≥йний мон≥торинг, глибок≥ науков≥ досл≥дженн¤ м≥грац≥й. ” зв'¤зку з цим необх≥дно:
     ¬ерховн≥й –ад≥ ”крањни:
     - вивчити питанн¤ щодо участ≥ ”крањни у м≥жнародних механ≥змах захисту прав прац≥вник≥в-м≥грант≥в, приЇднатис¤ до в≥дпов≥дних конвенц≥й ћќѕ, статей ™вропейськоњ —оц≥альноњ ’арт≥њ (оновленоњ) та ратиф≥кувати цей документ.
     ¬ерховн≥й –ад≥ ”крањни та  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни:
     - забезпечити розробку та прийн¤тт¤ ƒержавноњ м≥грац≥йноњ програми, де передбачити, зокрема, заходи щодо спри¤нн¤ репатр≥ац≥њ етн≥чних украњнц≥в ≥ депортованих народ≥в, розробити програму ≥нтеграц≥њ б≥женц≥в в украњнське сусп≥льство, удосконалити в≥дпов≥дн≥ статт≥ законодавства.
      аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни:
     - ≥нтенсиф≥кувати зусилл¤ щодо п≥дписанн¤ угод про працевлаштуванн¤ з крањнами-споживачами украњнськоњ робочоњ сили, у т.ч. про сезонне праце-влаштуванн¤, стажуванн¤ тощо;
     - актив≥зувати захист ≥нтерес≥в громад¤н ”крањни за кордоном шл¤хом впровадженн¤ спец≥альних посад у дипломатичних та консульських представництвах за кордоном у крањнах призначенн¤ м≥грант≥в, створенн¤ спец≥альних приймалень, забезпеченн¤ юридичних консультац≥й.

     7.5. ≤нформац≥йне та наукове забезпеченн¤ демограф≥чноњ пол≥тики

     ‘ормуванн¤ нац≥ональноњ демограф≥чноњ пол≥тики потребуЇ над≥йноњ ≥нформац≥йноњ бази. ¬она необх≥дна дл¤ досл≥дженн¤ демограф≥чних процес≥в ≥ чинник≥в, що зумовлюють њхню динам≥ку. Ѕез њњ результат≥в неможливо створити над≥йн≥ науков≥ п≥двалини демограф≥чноњ пол≥тики. ÷е потребуЇ зд≥йсненн¤ таких крок≥в:
      аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни:
     - розширити програму запис≥в акт≥в громад¤нського стану ≥ програму њхньоњ розробки дл¤ того, щоб поточна демограф≥чна статистика у поЇднанн≥ з даними ¬сеукрањнського перепису населенн¤ стала над≥йною ≥нформац≥йною базою досл≥дженн¤ проблем демограф≥чноњ кризи ≥ розробки заход≥в демограф≥чноњ пол≥тики.
      аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, Ќац≥ональн≥й академ≥њ наук та ƒержкомстату:
     - налагодити пост≥йний мон≥торинг демограф≥чних процес≥в;
     - розгорнути д≥¤льн≥сть новоутвореного ≤нституту демограф≥њ та соц≥альних досл≥джень ЌјЌ ”крањни, надавши необх≥дне прим≥щенн¤, та розширити масштаби демограф≥чних досл≥джень, забезпечити необх≥дний науковий супров≥д демограф≥чноњ пол≥тики, зд≥йснювати розробку пропозиц≥й щодо вдосконаленн¤ заход≥в актив≥зац≥њ нац≥ональноњ демограф≥чноњ пол≥тики, проводити демограф≥чну експертизу законодавчих ≥ нормативних зм≥н, систематично розробл¤ти демограф≥чн≥ прогнози;
     - провести узагальненн¤ матер≥ал≥в ¬сеукрањнського перепису населенн¤ 2001 р.;
     - забезпечити систематичне висв≥тленн¤ у засобах масовоњ ≥нформац≥њ розвитку демограф≥чних, зокрема м≥грац≥йних, процес≥в, становища б≥женц≥в та м≥грант≥в тощо.



     Ќезважаючи на певн≥ позитивн≥ зрушенн¤, демограф≥чна ситуац≥¤ в ”крањн≥ залишаЇтьс¤ складною. ¬≥дсутн≥ об'Їктивн≥ п≥дстави призупиненн¤ ≥снуючоњ тенденц≥њ скороченн¤ загальноњ чисельност≥ населенн¤. ” ц≥й ситуац≥њ напр¤ми демо-граф≥чноњ пол≥тики держави мають спр¤мовуватис¤ передус≥м на п≥двищенн¤ р≥вн¤ та пол≥пшенн¤ ¤кост≥ житт¤ населенн¤. јкценти варто робити не на к≥льк≥сних, а на ¤к≥сних параметрах демограф≥чного в≥дтворенн¤. Ќеобх≥дно сконцентрувати зусилл¤ на вир≥шенн≥ поточних ≥ стратег≥чних завдань - економ≥чному забезпеченн≥ в≥дтворенн¤ населенн¤, належному соц≥альному захисту с≥мей з д≥тьми та ос≥б похилого в≥ку, пол≥пшенн≥ еколог≥чноњ ситуац≥њ, зниженн≥ виробничого та побутового (передус≥м, пов'¤заного з транспортом) травматизму, попул¤ризац≥њ здорового способу житт¤ (зниженн≥ масштаб≥в тютюнопал≥нн¤, особливо серед молод≥, формуванн≥ культури вживанн¤ алкогольних напоњв), забезпеченн≥ доступност≥ ¤к≥сноњ медичноњ допомоги та осв≥ти, що, зрештою, стане вагомим п≥дгрунт¤м дл¤ переходу до сучасного режиму в≥дтворенн¤ населенн¤ ≥ п≥двищенн¤ тривалост≥ повноц≥нного активного його житт¤.


Ќац≥ональний ≥нститут стратег≥чних досл≥джень
http://www.gmdh.net

¬ернутись ?

©PressaUkr
Сайт управляется системой uCoz